Viktiga händelser då jag föddes "1976"...

Nu har jag knåpat ihop en rad händelser, en del viktiga och andra mindre viktiga 1976. Med inspiration från gårdagens radioprogram "Rixfm" som jag skrev om i gårdagens blogginlägg! En liten sammanfattning!! Min födelsedag var en torsdag har jag listat ut nu..

Viktiga händelser 1976
1) Sedan 1976 sänder Sveriges Radio program för de stora invandrargrupperna på deras egna språk. Program på 15 olika språk!

2) Den 27 mars 1976 bildas "Järnvägsgruppen Åmål-Årjäng" i det som en gång varit väntsalen i Svanskogs station av nio järnvägsintresserade personer från Värmland och Dalsland. Inte mitt intresseområde dirket, men en händelse ändå!

3) Olof Palme var statsminister och socialdemokratisk partiledare 1969-1986 samt Sveriges statsminister 1969-1976 och 1982-1986. Mördades på öppen gata 1986 i centrala Stockholm.

4) Förordning om jämställdhet i den statliga sektorn. Som första land i världen får Sverige då en lag mot våldtäkt i äktenskap. Likabehandlingsdirektivet. Direktiv om genomförande av principen om lika behandling av män och kvinnor i fråga om anställning, utbildning, befordran och arbetsvillkor.

5) RIksdagsvalet i Sverige 1976 hölls den 19 september. För första gången sedan 1936 fick Sverige en helt borgerlig regering.

6) Serietidningen "Farbror Joakim" startade 1976.

7) Stor jordbävning i Kina, i staden Tangshan. Mer info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordb%C3%A4vningen_i_Tangshan_1976
Skalvet krävde 665.000 människors liv. Skalvet uppmätte en 9:a på den logaritmiska Richterskalan. 5 sådana skalv har inträffat i historien tidigare.

8) Sommaren 1976 började den stora bordellhärvan nystas upp i Sverige. En kvinna dömdes på sensommaren till 2 års fängelse för grovt koppleri.

Stackars gubben min, min lilla prins.. han har imorse fått en besvärlig ögoninfektion. Magnus hämtade Samuel från dagis efter frukost, jag åkte dit med honom i all hast imorse utan att tänka en tanke på att det är väldigt smittsamt! Själv är jag på jobbet nu, Magnus och Samuel är hos farmor och farfar just nu. Inte så bra idé tycker jag, men där är det ju lugnt..

Kommentarer
Postat av: Bella

Usch då inte alls kul med ögoninflammation=( Hoppas att de snart går över!



Hehe aldrig fel med semester;) Det känns bara som om det är så långt borta just nu=) Hoppas att du får en riktigt härlig helg du med!

kram

2008-06-27 @ 19:31:55
URL: http://jagomittliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0