Meditera mera!!!

ska testa denna lätta meditationsövning när jag kommer hem! Kanske somnar jag snabbare och lättare då? Hoppas, hoppas!!


1. Sitt eller ligg ned och rikta blicken mot en bestämd punkt.
2. Fokusera på andningen. Andas in genom näsan och ut genom munnen.
3. Skapa en tankebild till exempel att luften du andas in är energi som sprids i hela kroppen och att luften som du andas ut är förbrukad energi från kroppens alla delar.

Poängen är att andas lugnt och djupt utan ansträngning. Försök att tömma huvudet på tankar. Det gör du enklast genom att bara låta dem passera, det vill säga att inte aktivt försöka styra tanken.

Ett bra tips om du har svårt att styra bort dina tankar är att lyssna till guidade meditationer. Finns på cd-skivor och även ledda klasser. Du får vägledning under hela meditionen, det kan vara andning, spänna och slappna av olika muskelgrupper, tänk på något specifikt etc.


När du har blivit van att meditera kommer tankarna att passera väldigt enkelt och till slut känns det som att man inte har några tankar och att man uppnått en fullständig stillhet och avkoppling.

Rekommendation: Meditera 5-20 minuter om dagen.
(källa: www.giviktkoll.se)


Kommentarer
Postat av: Vaniljlatte

Jodå, äter jag mörk choklad är det 70% som gäller. Högre är inte så gott tycker jag. Köpte en chokladkaka igår då, men så somnade jag ifrån den och tidningen! :)

2008-08-27 @ 06:39:35
URL: http://vaniljlatte.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0